songkhran - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tuktuk - WaarBenJij.nu songkhran - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tuktuk - WaarBenJij.nu

songkhran

Door: joyce

Blijf op de hoogte en volg Tuktuk

20 April 2007 | Thailand, Bangkok

nog geen dag terug in bangkok en we stonden al in de supermarkt wapens – waterpistolen - voor songkhran uit te kiezen. steven een stoere supersooker en ik een waterpistool op handtasformaat. een week voor het thaise nieuwjaar heeft de regering nog besloten dat de festiviteiten met één dag verlengd worden, naar vijf dagen waterplezier. een extra, extra lang weekend dus voor steven!

dit is het eerste jaar dat we songkhran vieren en ook de eerste keer sinds onze verhuizing naar bangkok dat we bezoek hebben uit belgie; pascal en sumita. dat beloofde dus een goed maar nat songkhran te worden.

na een taxirit op vrijdag (de eerste dag van songkhran) hebben we besloten zo droog mogelijk te blijven dit weekend. waarom? nou, we staan gewoon machteloos met twee waterpistolen, ze rijden hier namelijk rond met pick-up trucks volgeladen met gigantische bakken water en smijten met een stuk of tien mensen emmers, ja emmers, water over iedereen die maar in de buurt durft te komen. bij verkeerslichten staan kinderen èn volwassenen klaar, naast de grote reservoirs water, met volle emmers water om onoplettende farang in een tuktuk drijfnat te gooien. op zich allemaal geen probleem tijdens het hete seizoen in bangkok, maar dan komt het; na zo’n verfrissende emmer water over je heen te hebben gekregen, gooien ze namelijk met bloem (een wit poeder, ik gok dus bloem of meel...). daar trekken we dus onze grens.

zelfs de thaise taxichauffeurs worden ‘lastig’ van deze poederpraktijken. probeer na vijf dagen songkhran al die opgedroogde bloem maar eens van je auto af te krijgen in 40 graden celcius! met als gevolg dat die geirriteerde taxi driver nog gevaarlijker gaat rijden en je stiekem tot boeddha aan het bidden bent om je kans om levend uit die taxi te komen te vergroten.

maar we hebben het overleefd. siam paragon was onze redding. in de shopping centers mag namelijk niet met water gekliederd worden. zaterdagavond dus gezellig gaan eten met sumita en pascal bij een japans-thais restaurant in siam paragon en daarna in hetzelfde winkelcentrum een thaise film gekeken. nadat we maandagavond alweer in de irish xchange aan ons eerste biertje sinds maleisie zaten (samen met de ‘belgen’ natuurlijk) en donderdagavond gezond thais hebben gegeten met z’n vieren om vervolgens de werking van het gezonde eten volledig te vernietigen met alcoholische dranken in brown sugar (jazz club). chai yoh!

• 24 April 2007 - 08:45

Frederique:

Hey Joyce & Steven,

Sorry voor de radiostilte, ben mega druk. Joyce, je hebt mijn telefoonnummer nog wel toch? Voor als je in NL bent... Ik mail je snel, want ik wil je zeker zien. Op 19 mei vertrek ik naar Turkije, dus voor die tijd kunnen we afspreken. Ik geloof dat ik de donderdag voor 19 mei zelfs vrij ben. Ik mail je snel!
    Have fun daar!

• 28 April 2007 - 14:48

Marlous:

Mooie foto's,vooral die van de torens is mooi! Toch maar een bezoekje langs jou plannen :)

Kus Marlous