penang - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Tuktuk - WaarBenJij.nu penang - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Tuktuk - WaarBenJij.nu

penang

Door: joyce

Blijf op de hoogte en volg Tuktuk

28 Maart 2007 | Maleisië, Cameron Highlands

maar geen curry's... dan reis je helemaal vanuit singapore naar pulau penang omdat je verslaafd bent aan penang curry en dan is er niet een restaurant of straatkraampje dat mijn lievelingsgerecht verkoopt. zaterdagavond hadden we in singapore nog net de trein van zes uur gehaald naar maleisie (johor bahru), we hadden weliswaar niet in de gaten dat we daar nog vier uur moesten wachten op onze aansluiting naar kuala lumpur. ons hoor je niet meer klagen over de ns!

na een nachtje slaaptreinen - dorm room style - kwamen we om acht uur 's ochtends aan in kuala lumpur, lekker ontbeten op het station en daarna met de teksi (maleisisch voor taxi, duh!) naar het busstation om weer net op tijd de bus te halen naar georgetown op pulau penang. vijf uur bussen later stonden we dan in, wat ik dacht, een culinair paradijsje. ons hotel zag er majestieus uit (van buiten), binnen daarentegen was het koloniale gebouw op z'n chinees ingericht en onderhouden. viezige lakens, te vaak gewassen handdoeken en vol gestouwd met jaren 50 meubels. verschrikkelijk dus, maar wel goedkoop! bovendien waren we voorbereid: tweepersoons lakenzak, eigen handdoeken en tot laat biertjes drinken in de plaatselijke pub... om aan de aziatische 50's sfeer te ontsnappen hebben we tegen de avond een lange koloniale wandeling gedaan door de gezellige straatjes van georgetown.

ooo, 's avonds hebben we onze buikjes volgegeten aan een heerlijke chinese hokkien mie en laat op de avond nog een jummie halal chicken burger (met mayo!). lang leve de straattentjes.

maandagochtend zaten we alweer om tien uur in de bus naar de cameron highlands. we presteren het trouwens al anderhalve week om de bussen en treinen 's ochtends te halen zonder wekker (de adapter van steven's thaise mobiel past niet in de maleisische stopcontacten... okay, zo goed voorbereid zijn dus ook weer niet)! razendsnel sjeesde onze buschauffeur door de haarspeldbochten - sommige mensen moesten zelfs overgeven - naar tanah rata, een klein dorpje hoog in de tropische bergen. koffer gesleept, hotelletje geregeld en in vijf minuten het dorpje verkend. dorp is eigenlijk een groot woord voor een slingerstraatje met een minimaal aantal huizen en winkels, 't is meer een gehucht. de indier diende zijn curry's, samosa's en biryani rijst op in metalen borden (met vakjes!) en schaaltjes a la gevangeniseten. het smaakte wel verrukkelijk dat moet ik erbij zeggen.

voor het eerst in een heel lange tijd hebben we het echt, echt koud gehad. 's nachts daalde de temperatuur tot zo'n tien graden, in een tochtige kamer en onder een ouderwetse deken lagen we samen te bibberen. de volgende (koude) ochtend werd het ontbijt geserveerd op het terras, brrrr! na opgewarmd te zijn aan een warme mok thee werden we opgehaald door een oude landrover voor onze adventure country trip. een goed engels sprekende gids heeft ons bekend gemaakt met de ins en outs van de theeproductie in de highlands. wist je bijvoorbeeld dat alle theesoorten van een en dezelfde plant gemaakt worden? vanuit de auto konden we in de verte al de heldergroene theevelden zien. na een paar fotomomenten met de theeplukkers reden we door naar een super view point, vanwaar we zicht hadden op de cameron highlands en in de verte de taman negara (nationaal park). na een heftige en modderige jungle trek van een uur (!) stapten we weer in de auto op weg naar de theefabriek. van ver kon je de gedroogde thee al ruiken. de rondleiding door het productieproces maakte ons dorstig naar thee. op het terras had je een geweldig uitzicht over de 600 hectare grote boh theeplantage.

op de theeplantage hebben we trouwens ook onze eerste maleisische aankoop gedaan: twee busjes met losse thee!

als afsluiter van de dag hebben we nog een bezoek gebracht aan een vlindertuin. heel mooie vlinders gezien en eindelijk ook de naam ontdekt van dat enge insectenbeest dat ruim een half jaar geleden ons appartement binnen vloog (en steven er met veel moeite heeft uitgewerkt). het blijkt een soort van gigantische tropische kever te zijn. jakkes! zelfs miu was bang van dat beest, het was dan ook recht op haar hoofd gevlogen, pok!

• 28 Maart 2007 - 21:00

Marlous:

Ik krijg alweer de kriebels. Kriebels om lekkere thee te drinken, op vakantie te gaan en van die enge grote insecter, bbbrr. Hoe kunnen alle soorten thee van een struik gemaakt worden?

Kus Marlous

• 29 Maart 2007 - 10:06

Joyce:

de verschillende smaken ontstaan tijdens de verwerking van de thee. zwarte (grote blaadjes) en rode (kleine blaadjes) thee-en worden eerst gefermenteerd en dan gedroogd, groene thee wordt eerst gestoomd en dan gedroogd en witte thee wordt gemaakt van de allerkleinste blaadjes (vaak nog knopjes) van de theeplant die direct gedroogd worden. de smaakjes, zoals jasmijn, munt etc. worden later toegevoegd. afrikaanse rooibosthee wordt trouwens gemaakt van rode, zoeter smakende theebladeren.

zo, weer iets geleerd!

• 31 Maart 2007 - 17:17

Mamma En Opa Cees:

twee reakties in eendat winkelen in singapor kei goed vind ik dat zo zie je maar weer er is altijd baas boven baas maar als de pintjes maar goed smaken en het eten lekker is wat wil je dan nog meer .in penang geen curri in den bosch wel de bosche bol!!! .nog veel plezier lekker eten en drinken. groetjes pa en ma

• 04 April 2007 - 18:55

Conny:

Zo weer helemaal op de hoogte. Dat is genieten met een hoofdletter ,wat jullie doen, alleen die insekten, da's niets!
    En die thee, nooit geweten, wel leuk.
    Dikke kus,

• 11 April 2007 - 17:59

Marlous:

Aha, dus alle thee komt eigenlijk van één plant, interesante!!!!!!

Kus