parijs van het oosten, hoer van de orient - Reisverslag uit Shanghai, China van Tuktuk - WaarBenJij.nu parijs van het oosten, hoer van de orient - Reisverslag uit Shanghai, China van Tuktuk - WaarBenJij.nu

parijs van het oosten, hoer van de orient

Door: joyce

Blijf op de hoogte en volg Tuktuk

03 Januari 2008 | China, Shanghai

shanghai was heerlijk. eindelijk je weer even gewoon ‘thuis’ voelen. met als extraatje een kerstgevoel. de koloniale franse architectuur, het verrukkelijke eten en de sfeer van een miljoenenstad. shanghai had (en heeft!) alles wat wij zoeken na zes maanden isolatie.

geweldig luxe hotelletje geboekt (special price) en elke avond genoten van de shanghai cuisine. vooral veel vis gegeten: shanghai style, thai style, fusion, sushi en natuurlijk fish&chips. en broodjes. de eerste dag hebben we bijna 20 kilometer gelopen op zoek naar baguettes. het werd een smoske tonijn aan de bund. de volgende dag zijn we direct de delifrance binnen gelopen (met hulp van de lonely planet). en ’s avonds live jazz.

de franse concessie is een van de mooiste wijken van shanghai. de statige jaren 50 villa’s gaan hand in hand met het chinese gevoel van community. een fietsenmaker in de voortuin van een villa, de keuken is nu een authentiek eethuisje met plastic tafeltjes en houten krukjes. de platanen sieren de brede straten. fusion restaurantjes openen hun deuren in binnentuinen. design winkels, religieuze kunst en tibetaanse handicrafts. een wijk waar de wereld samenkomt: arm en rijk, modern en traditioneel.

een stad waar tussen de wolkenkrabbers toch nog een taoistische tempel staat. een oase midden in de chaos van een binnenstad. zen. traditionele architectuur, de kunst van het weglaten, vijvers, rotstuinen en de tao. de oude binnenstad huist een confucionistische tempel. ingesloten door nieuwe, oude shophouses. een oorverdovende drukte op straat, een vredige drukte in de tempel. confucius. chanting monks. grootouders met kleinkinderen. wierrook. rust.

het moma van shanghai, op vijf minuten lopen van de bund, een mengelmoes van traditionele en moderne kunst. cappuccino bij starbucks. een oud fabriekscomplex omgebouwd tot art area. de opening van een kunstgallerij, een schildersezel, beeldende kunst. naast de rivier. een reis afgesloten met een culinair hoogstandje bij het populaire people six.

tien dagen gevuld met lekker eten, aangenaam contrastrerende architectuur, tempels, musea, kunstgallerijen, antiek en shoppen. en dan lhasa.

• 03 Maart 2008 - 15:57

Rianne:

joyce en steven. bedankt voor de leuke kaart.ik heb ook weer genoten van jullie reisverslag.het is tof jully daar te zien en zo mee te genieten. liefs rianne en familie

• 03 Maart 2008 - 20:11

Clasien:

Hoi Steven en Joyce,wat fijn dat alles zo voorspoedig verloopt daar,jullie weten het zo boeiend te vertellen dat je maar weinig inlevings vermogen nodig hebt hoor,GEWELDIG.
    Geniet met volle teugen en pluk de dag!!!!
    Inmiddels zijn we opa en oma geworden van een kleindochter LINN en dat is op een andere manier ook weer GEWELDIG!. Er zijn verschillende manieren en zaken die je leven verrijken, mooi is dat toch!
    We zouden nu in Sri-lanka zitten maar kregen een negatief reisadvies, nu gaan we in april op naar indonesié,leuk alternatief toch . Het leven lacht ons allen toe en wij lachen terug,een zonnige groet van Clasien.